OVERSTEKEN
Het oversteken van de Maas is altijd een dingetje. Waar moet dat…. schuin of recht…. welke regels zijn er…. stroming en wind ? Een eenvoudig antwoord is er eigenlijk niet.
WAAR?
Volgens de officiële regels mogen we overal oversteken. Goed uitkijken is natuurlijk altijd de bedoeling!
Stroom op: Even een tochtje over ons roeiwater. We varen stroom op aan stuurboordwal. Bij de aanlegsteiger van ‘Stiphout’ kunnen we oversteken naar de ‘Pieterplas’ waarbij we in de havenmond kunnen kijken of we sturen naar bakboordwal voorbij de havenmond om onze tocht aan bakboordwal te vervolgen (waarbij we voldoende ruimte laten voor afkomende roeiboten).
We kunnen natuurlijk ook de aanlegsteiger voorbij varen en onze tocht aan stuurboordwal vervolgen tot het blauwe bord waar de speedboot op staat. Daar steken we over naar het grindgat of naar de Maas richting Eijsden.
Stroom af: Stroom af steken we vanuit onze haven over naar stuurboordwal om voor de Kennedybrug weer naar bakboordwal over te steken omdat we anders in de vaargeul van de beroepsvaart terecht komen.
Op de terugweg varen we altijd aan stuurboordwal. Vanuit Eijsden steken we in principe tegenover onze havenmond over.
SCHUIN OF RECHT?
Goed uitkijken en de kortste weg bij het oversteken hebben we allemaal geleerd. Dat geld op het water ook!
Echter als de veiligheid in het geding komt kan schuin oversteken een betere keuze zijn.
Wind komt uit het noorden terwijl de Maas uit het zuiden komt en er dwars op de Maas golven ontstaan. In zo’n situatie is de kortste weg risicovol en kun je beter diagonaal oversteken. Zorg er wel voor dat je ruim zicht op onze haveningang hebt. Praktisch laten we boten die de haven uitvaren voor gaan!
STROMING EN WIND
Het verschil in stroomsnelheid van de Maas en het stilstaande water (mul) in de havenmond kan groot zijn. Oversteken voorbij de havenmond en tegenstrooms de haven invaren is gemakkelijker en minder risicovol. Wind is best onvoorspelbaar, in de haven kan de richting anders zijn. Voor zowel stroming als wind geldt: “Meer controle tegen de krachten in”
Behouden vaart, Dolf