Persbericht Bram Graus 18-10-23

Geplaatst op 18-10-2023  -  Categorie: Algemeen

Uit VIA, een bijlage van Dagblad de Limburger d.d. 18-10-2023.

Bram Graus zet een stip aan de horizon: als roeier deelnemen aan de Paralympics van 2028 in Los Angeles. De jonge Maastrichtenaar is een voorbeeld van onverzettelijkheid. „Voor hem doen we alles.”

Door Sjak Planthof

MAASTRICHT - Maastrichtenaar Bram Graus (24) heeft het gespierde en afgetrainde bovenlijf van een jonge god. Dat zijn benen hem in de steek laten, belet hem niet. Hij is volop in training voor de Paralympics van 2028 in het Amerikaanse Los Angeles. „Ik zoek aansluiting bij de wereldtop in mijn klasse, en ga er helemaal voor.”

Graus is lid van Saurus, de Maastrichtse studentenvereniging met een landelijk befaamde afdeling in de roeisport. Vrijwel dagelijks is hij te vinden op de Zuid-Willemsvaart. Hij arriveert per taxi bij de aanlegsteiger. Clubgenoten weten niet beter. Ze dragen hem de trappen af naar zijn aangepaste, door de nationale roeibond uitgeleende boot. „Bram is een doorzetter, voor hem doen we alles”, aldus een van zijn trainers.

Bram liep bij zijn geboorte, door zuurstoftekort, een hersenbeschadiging op. „Ik heb spasmen, vooral in mijn benen en in mindere mate in mijn handen.” Tot zijn twaalfde behielp hij zich met krukken. „Daarna belandde ik in een rolstoel, het ging niet meer.” Hij ging niet bij de pakken neerzitten. „Sinds mijn vijftiende bezoek ik de sportschool, om mezelf in en uit de rolstoel te helpen.”

Kaalscheren

Hij behaalde zijn havodiploma, startte een opleiding aan de Hogeschool Zuyd en deed mee aan de Inkom, de introductieweek voor studenten in Maastricht. „Mijn vader, kapper in Sint Pieter, knipt bij Saurus. Na gewonnen roeiwedstrijden worden debutanten op de bar gezet en door mijn vader kaalgeschoren, een traditie. Hij zei: ga eens kijken bij Saurus, hartstikke gezellig daar.”

Bram traint nu vrijwel dagelijks bij Saurus. Op het water of binnen, op de ergometer. „Ik ga altijd, ik ben graag buiten.”

Een medelid wees hem op de paralympics. „Een doel dat ik meteen aangreep.” Parijs, volgend jaar, komt te vroeg. „Mijn doel is Los Angeles in 2028. Afgelopen zomer, bij kwalificaties in Parijs, was ik de jongste in het veld. Ik heb nog tijd.”

Om zich te kunnen meten met concurrenten wil Bram, in aanloop naar 2028, meer aan internationale roeiwedstrijden deelnemen. Om dat te bekostigen is de stichting ‘Bram Graus op weg naar de top’ opgericht. „Alle hulp is welkom.”

Sympathisanten kunnen Bram steunen: iewod.marb.[antispam].@gmail.com.

Bram Graus